Inteligenta emotionala in educatia copiilor

Structura lucrarii:

Lucrarea cuprinde 9 capitole impartite in cel putin 5 subcapitole
1. Regula de aur de 24 de carate: De ce este important sa-i invatam pe copii autodisciplina, responsabilitatea si sanatatea emotionala.
2. Cum sa avem o familie afectuoasa, devotata si capabila sa-si rezolve problemele.
3. Cum trebuie sa le vorbiti copiilor, astfel incat sa-i determinati sa gandeasca?
4. Autoindrumare si autodezvoltare: disciplina bazata pe inteligenta emotionala.
5. Cum ii puteti ajuta pe copii sa fie mai putin impulsivi, sa-si dezvolte stapanirea de sine si aptitudinile sociale.
6. Indrumati-i pe copiii dvs. sa-si asume actiuni responsabile: SATGIAPO ne vine in ajutor.
7. Conversatii intre parinti si copii despre probleme si optiuni importante referitoare la educatie.
8. Restabilirea comunicarii: de unde sa incepem intr-o epoca a violentei, a drogurilor si a SIDA.
9. Doctorii educatiei bazate pe inteligenta emotionala va dau sfaturi pentru situatii obisnuite de viata.

Importanta temei abordate:

Celebrul autor D. Goleman afirma ca viata de familie este prima scoala a emotiilor, copiii invatand in primul rand prin observatie si imitatie a modelelor pe care parintii le ofera in viata de zi cu zi. Pentru a-i putea educa pe copii, intai este nevoie de o atitudine autodidacta din partea parintilor. Stiinta evolueaza, iar vechile metode (pedeapsa, intarirea negativa, amenintarile, agresivitatea) s-au dovedit a fi paguboase pe termen lung. Nu se pune problema doar despre cresterea copiilor, ci si despre cresterea parintilor alaturi de copii.
Intrucat monopolul tehnologiei se face resimtit in cadrul fiecarui membru al familiei, de la mic la mare, iar timpul petrecut prin joaca s-a redus semnificativ, copiii nu mai au oportunitatea de a invata de la parinti, in mod automat, trasaturile esentiale ce tin de inteligenta emotionala. Din acest motiv este nevoie de cresterea gradului de constientizare a importantei interactiunii de calitate in sanul familiei, iar acest lucru se poate realiza rapid prin lectura.

Rezumat

Inteligenta emotionala este un concept relativ nou, care se refera la capacitatea creierului uman de a percepe, a constientiza, a intelege, a gestiona emotiile, atat pe cele proprii, cat si pe ale celorlalti, astfel incat persoana sa traiasca in armonie cu sine si cu restul comunitatii din care face parte.
Regula de aur de 14 carate se refera la binecunoscutul indemn de va purta cu ceilalti asa cum v-ati dori ca ei sa se poarte cu dvs. Autorii lucrarii de fata continua aceasta idee intr-o maniera mai profunda, indemnand parintii sa se poarte cu propriii copii asa cum si-ar dori sa se poarte altii cu ei. In viata unei familii moderne exista “tot atata calm si aceeasi ordine ca intr-un storcator aflat in functiune.” (Capitolul 1, pagina 19).
Pe baza cercetarilor, a experientei acumulate de-a lungul anilor, precum si a numeroaselor studii de caz, autorii lucrarii prezinta metode, idei practice si jocuri cu aplicabilitate rapida, in vederea realizarii unor schimbari marunte atat la nivel de atitudine a parintilor, cat si a copiilor, deoarece “progresul parintilor determina automat si progresul copiilor”. (Capitolul 1, pagina 28).

Primii pasi in realizarea unei schimbari de atitudine constau in: constientizare (raspunsurile instinctuale la o situatie tensionata se dovedesc a fi ineficiente), empatie in loc de atitudinea de a-i judeca repede pe altii, evidentierea punctelor tari ale persoanelor din anturaj, manifestarea interesului pentru ce simt si ce gandesc cei dragi etc. Cum anume? Citind povesti impreuna cu copiii si intrebandu-i despre starile personajelor, gasind un motto al familiei pe care sa il respectati, redactand o declaratie de intentie si o constitutie a familiei, pe care sa le asezati la vedere, notand evenimente pozitive semnificative intr-un jurnal al familiei, utilizand jocul semaforului pentru momentele in care nu sunteti dornici de comunicare sau jocul intersectiei pentru cazurile in care familia nu se mai reuneste, apeland la cutia plina cu diverse forme de imbratisari, pentru situatiile in care este nevoie de reconectare adult-adult, adult-copil sau copil-copil, folosind jocul culorile emotiilor pentru a imbogati vocabularul emotiilor intregii familii, folosind chestionarul detectorului de probleme pentru a rezolva pe loc conflictele care apar intre membrii familie etc.

In ceea ce priveste reconectarea parintelui cu copilul si starnirea imaginatiei, autorii propun intrebari provocatoare si comice, ca de exemplu:
“Ce culoare poti sa mananci? Rosie.
Ce intrebare poti sa bei? Ceai.
Ce parte a corpului face fructe? Parul.
Ce are spate si patru picioare, dar n-are corp? Scaunul.
Ce poti avea intr-un buzunar gol? O gaura.”
(Capitolul 2, pagina 67).
Dincolo de aceste metode si jocuri care dezvolta inteligenta emotionala, autorii lucrarii prezinta principii de fiecare zi (de exemplu cum pot folosi parintii parafrazarea), tehnici de linistire (“Primul pas este de a va antrena sa spuneti calm linisteste-te, in loc sa tipati. Aceasta va va ajuta sa va pastrati controlul in prezenta copiilor.”, capitolul 4, pagina 132), tehnici de remodelare a intrebarilor de tip “de ce”, care sa-i invete pe copii sa devina constienti de ei insisi sau sugestii pentru mentinerea si aplicarea cunostintelor dobandite pe termen lung.
O atentie deosebita este acordata procesului unitar compus din opt pasi, denumit SATGIAPO, prin care adultii si copiii invata sa se autoanalizeze, sa se gandeasca la propriile reactii si atitudini, sa-si imagineze/anticipeze rezultatele, sa aleaga o solutie, sa o implementeze si apoi sa observe consecintele.
Iata ce inseamna SATGIAPO:
“1. Sentimentele imi indica o actiune chibzuita.
2. Am o problema.
3. Telurile imi servesc drept ghid.
4. Gandesc la ceea ce pot face.
5. Imaginez rezultatele.
6. Aleg cea mai buna solutie.
7. Planific totul, anticipez capcanele, exersez planul si il pun in aplicare.
8. Observ ce s-a intamplat – si ma gandesc ce trebuie sa fac mai departe.”
(Capitolul 6, paginile 172-173).

Pe masura ce timpul trece, iar parintii aplica cu consecventa ideile invatate pas cu pas, copiii cresc si provocarile se schimba: apar dificultatile de ordin scolar, probleme legate de temele pentru acasa, organizare, managementul timpului, cuantificarea progreselor, stabilirea obiectivelor inteligente etc. Pentru toate acestea, autorii lucrarii ofera resurse practice. “Educatia si chestiunile legate de scoala sunt esenta vietii de familie in anii in care copiii nostri traverseaza o perioada critica si pe care ii petrecem impreuna cu ei odata ce au trecut de varsta primei copilarii.Pot fi perioade de tristete, tensiune si dispute, sau de fericire, dezvoltare si afectiune. In realitate, e sigur ca vom avea parte de problemele mentionate; provocarea este sa le echilibram cu lucruri bune. Aceasta depinde in mare masura de cat suntem noi de dispusi sa vorbim cu copiii intr-un mod care-I ajuta sa-si exerseze aptitudinile inteligentei emotionale.” (capitolul 7, pagina 239).

O privire subiectiva:

A fi constient de propria lume emotionala este conditia esentiala pentru o viata echilibrata, armonioasa si fericita. Lucrurile se petrec inauntrul nostru, nu in exterior. Deprinderea de a te intoarce spre sine, pentru a privi ce se afla acolo, trebuie exersata in familie, de la varste timpurii. Lucrarea aceasta este deosebit de valoroasa tocmai datorita faptului ca imbina teoria cu exercitiile practice. Avand in vedere ca numarul exercitiilor este mare, ar fi fost utila cate o anexa pentru fiecare. Parcurgand atenta pagina cu pagina, am realizat un tabel in care am notat toate exercitiile, scopul si beneficiile lor. Acest table m-am ajutat foarte mult, pentru a nu pierde sirul lor si pentru a avea un suport vizual atunci cand raman in fara idei.

Aplicabilitatea lucrarii pentru diferite categorii de varsta:

1. Alegeti o poveste pe care sa o cititi impreuna cu copilul dvs. Pe masura ce parcurgeti etapele povestii, adresati-I copilului intrebari despre ce simt personajele, ce ganduri le trec prin minte (pentru a intari legatura intre ganduri si emotii), care este parerea copilului despre gandurile si starile personajelor si ce alte solutii exista pentru problemele cu care se confrunta (pentru largirea perspectivei).
2. Cat de des va amintiti, purtati un dialog cu copilul dvs. pe baza a trei intrebari esentiale: Ce simt? La ce ma gandesc? Cum imi simt corpul? Puteti sa incepeti dvs. si apoi sa asteptati raspunsul lui.
3. Seara, inainte de culcare, reflectati impreuna cu copilul la realizarile fiecaruia, lucruri marunte, dar pozitive, care s-au petrecut pe parcursul zilei respective. In felul acesta va antrenati creierul sa puna accent si pe lucrurile frumoase, nu sa ramana in tiparul innascut de a le procesa cu precadere pe cele negative.
4. Alegeti sentimente care inca nu s-au sedimentat in vocabularul familiei voastre si cautati imagini din reviste, care pot sa descrie cel mai bine sentimentul respectiv. Daca nu aveti imagini la indemana, puteti sa realizati un desen impreuna cu copilul.
5. Alegeti un obiect din casa (poate fi o lingura, un capac, o perie etc.) si ganditi-va, impreuna cu copilul, cum altfel il puteti folosi, in afara de scopul pentru care a fost creat. Acest exercitiu relaxeaza gandirea si sporeste creativitatea mintii, adesea blocata in sabloane.

Alte titluri de referinta in domeniu:

1. Inteligente multiple. Noi orizonturi pentru teorie si practica, autor Howard Gardner.
Produs publicat in 2007 de Sigma
Data aparitiei: ianuarie 2007
Tip coperta: brosata
Numar pagini: 320
ISBN: 978-973-649-320-2
Exista mai multe feluri de a fi inteligent: inteligenta lingvistica, kinestezica, interumana etc. Lucrarea explica teoria inteligentelor multiple, cu aplicabilitate in educatie si la locul de munca.

2. Inteligenta emotionala, cheia succesului in viata, autor Daniel Goleman
Produs publicat in 2009 de ALLFA
Tip coperta: Brosata
Numar pagini: 368
ISBN: 973-8457-62-9
In mod surprinzator, performantele academice, rezultatele extraordinare, diplomele, nu garanteaza succesul in viata. Intr-o proportie foarte mare, inteligenta emotionala este cea care ii deosebeste pe lideri de restul oamenilor si tot ea asigura satisfactia vietii de zi cu zi.

3. Parentaj sensibil si inteligent – Sa ne intelegem mai profund pe noi insine ca sa putem creste copii fericiti, autori Daniel J. Siegel, Mary Hartzell.
Produs publicat in 2016 de Herald
Data aparitiei: martie 2016
Colectia Parentaj
Traducator: Marian Stan
Format: 130×200
Tip coperta: brosata
Numar pagini: 336
ISBN: 978-973-111-425-5
Autorii explica mecanismul prin care parintii preiau si transmit mai departe vechile tipare comportamentale, iar singura sansa de a le depasi este constientizarea lor. De asemenea, este incurajata comunicarea empatica dintre parinti si copii, mentinerea unei relatii de atasament sigur, cultivarea increderii si a onestitatii.

Referinte despre autori:
Maurice J. Elias este profesor universitar in cadrul Catedrei de psihologie a Universitatii Rutgers, expert recunoscut in rezolvarea problemelor legate de copii si de educatie si presedinte al Societatii de Cercetare comunitare și de acțiune / Divizia de Psihologie comunitara . De-a lungul timpului a sustinut numeroase prelegeri la nivel national si international, despre inteligenta emotionala succesul scolar si dezvoltarea socio-emotionala a elevilor. El scrie un blog pentru educatori și parinti pentru Fundatia Educaționala George Lucas ( www.edutopia.org ).

Steven E. Tobias, doctor in psihologie, director al Centrului de dezvoltare a copilului si a familiei din Morristown, New Jersey, este un expert in probleme privind dezvoltarea copilului, aptitudinile sociale si tulburarile de deficit de atentie si hiperactivitate.
Dr. Brian S. Friedlander este creator de programe pe calculator si psiholog scolar in New Jersey. Programele sale au fost utile unui numar mare de elevi si profesori.

Date tehnice:
Titlu: Inteligenta emotionala in educatia copiilor
Autor: M. J. Elias, S. E. Tobias, B. S. Friedlander
Numar pagini: 304
Categorie: Familia la Curtea Veche
Traducator: Andreea Rosemarie Lutic
Tip coperta: brosata
Editura: Curtea Veche
Format: 130/200
Data aparitiei: 1999
Data publicarii: 2003
Data reeditarii: 2012
ISBN: 978-973-669-834-7

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *