Fram la gradinita

DATE TEHNICE:

Titlu: Fram la gradinita
Autor: Irina Forgaciu
Număr pagini: 142
Redactor: Andreea-Catalina Draghici
Corector: Cornelia Florea
Editie: brosata
Editura: Curtea Veche
Colecție: Seria Emotional
Anul apariției: 2019
ISBN: 978-606-44-0315-5

Cumpara cartea online

STRUCTURA LUCRARII:

Lucrarea este impartita in 2 capitole si un glosar cu idei aplicative pentru parinti. Prima parte isi propune sa familiarizeze copilul mic cu notiunea de gradinita, iar a doua parte prezinta fenomenul de hartuire cunoscut sub denumirea de bullying. La final, parintii gasesc o serie de indrumari, intrebari si idei de jocuri care sa ii ajute in dialogul cu copilul mic si care au fost gandite pentru a aprofunda teoria.

IMPORTANTA TEMEI ABORDATE:

Pentru cei mai multi dintre copii, adaptarea la cresa sau la gradinita reprezinta prima situatie de viata care le zdruncina puternic echilibrul interior. Felul in care reusesc sa se adapteze la cresa sau la gradinita va ramane un punct de referinta in memoria subconstienta, din acest motiv este foarte important sa nu tratam cu superficialitate aspectul emotional.

Este firesc sa apara comportamente indezirabile, cum ar fi muscatul, lovitul, impinsul, injuratul altor colegi, insa in prezent fenomenul a luat amploare, iar varsta la care se ajunge la situatii extrem de neplacute, in mod constant, a scazut la doi ani. Numarul cazurilor de hartuire verbala si fizica este in continua crestere, atat in crese, cat si in gradinite si in scoli. Metodele si experimentele cuprinse in aceasta carte sunt utile pentru preventia si combaterea partiala a fenomenului de hartuire fizica si emotionala.

Fram la gradinita este o carte cu ilustratii simple, usor de procesat de catre un sistem nervos in curs de dezvoltare, iar indrumarile pentru parinti ii dau un plus de valoare.

REZUMAT:

In prima parte a cartii, cele doua personaje indragite (Ana si cu Fram) parcurg pas cu pas momentele importante ale procesului de adaptare. Pentru a-l mentine pe copil atent si implicat, exista o sarcina de cautare a inimioarei rosii pe fiecare pagina.

Cartea incepe cu joaca mamei de-a v-ati ascunselea, prilej cu care le repeta copiilor propozitia-cheie: “Mama se intoarce intotdeauna!” (pagina 10), detaliu deosebit de important, deoarece repetitia ajuta copilul sa isi internalizeze ideea si sa si-o reaminteasca ori de cate ori se va simti singur si parasit. Seara, mama le propune copiilor sa isi pregateasca ghiozdanelul pentru gradinita, implicandu-i si pe ei in acest proces. In cazul in care copilul este prea mic ca sa stie ce haine ar fi potrivite, mama ii poate da sa aleaga intre doua variante. Drumul spre gradinita este un prilej de conectare intre parinti si copii, este important sa fie parcurs cu veselie. Cand ajung in fata institutiei, “Ana se gandeste ca nu stie ce urmeaza. Se teme de aventura si de despartirea de mama. Ea se simte nelinistita. Fram, in schimb, este foarte vesel, topaie de bucurie si abia asteapta sa ajung la gradinita. El se gandeste ca va fi minunat…” (pagina 21, legatura intre felul in care ne gandim si emotiile pe care le simtim). Ajunsi inauntru, mama le arata dulapioarele in care isi vor pune hainutele si papucii de schimb, apoi le face cunostinta cu doamna educatoare, care ii pofteste in sala. Grupa este plina de copii de aceeasi varsta, jucarii foarte interesante si multe culori. Fetita nu se desprinde de mana mamei, insa doamna educatoare ii explica ce urmeaza: “Mama va pleca, dar va reveni foarte repede. Pana atunci noi ne jucam impreuna si mancam. Dupa ce terminam de mancat, dormim o ora si mama vine dupa voi.” (pagina 30). Copiii se bucura de activitatile interesante: picteaza cu ajutorul legumelor, danseaza, fac o pauza pentru a merge la baie, revin in sala unde doamna educatoare le citeste dintr-o carte cu animale si apoi ii scoate afara. Curtea gradinitei are o groapa cu nisip, un tobogan, o hinta, o casuta, este un loc prietenos si distractiv. Dupa atata joaca, doamna bucatareasa le-a pregatit o mancare delicioasa, iar cu stomacelul plin, copiii se pregatesc de somnul de pranz. La trezire, mama revine, iar copiii o imbratiseaza cu bucurie. Prima parte se incheie cu cateva intrebari: “ Ce jucarie si-a adus Fram la gradinita? Ce carticica le-a citit doamna educatoare copiilor? Ce pot face copiii in curtea gradinitei? Cu ce jucarie ti-ar placea sa te joci cel mai mult? Ce faci cand ai nevoie de ajutor? ” (paginile 54 si 57). Urmarind toate aceste etape, copiii isi vor reprezenta corect scenariul prin care vor trece ei insisi, ca prim pas al separarii de persoana de atasament.

Parintii, la randul lor, primesc o serie de recomandari foarte importante in procesul adaptarii la cresa si la gradinita:

(pagina 123) “Cu doua saptamani inainte de a duce copilul la gradinita, incepeti sa va jucati, de mai multe ori pe zi, aceste jocuri de despartire:
• cucu-bau;
• de-a v-ați ascunselea prin casa;
• desfasurat si infasurat banda scotch sau sfoara (mama aflandu-se la un capat, iar Fram la celalalt capat);
• joc de rol de-a plecarea ;
• joc de rol cu familie de animalute de plus;
• rece-cald cu obiecte dragi.
Jocurile de despartire intaresc, in subconstient, ideea ca mama revine intotdeauna la puiul ei. Acest aspect este deosebit de important in momentele in care copilul dvs. ramane singur.

(pagina 125) “Strategii pentru a linisti copilul:
Piatra ingrijorarii – sarcina: puteti cauta o piatra pe care sa o pictati impreuna cu copilul dvs. Ea va deveni un symbol al regasirii starii de calm. Ii spuneti copilului ca aceasta piatra va ramane la el in buzunar si o va putea scutura la nevoie, adica atunci cand se va simti trist, in cazul in care ii va veni sa planga sau cand ii va fi foarte dor de parinti.

Alte strategii explicate: fata zambitoare, portchei cu pozele parintilor, picatura de parfum magic.

In partea a doua a cartii, Fram a crescut, a devenit elev. Mama adoptiva il duce la scoala, unde in general Fram ramane cu bucurie. Insa intr-o dupa-amiaza, Fram are ochii tristi. Ii vine sa planga. Mama este ingrijorata, ii explica cat este de important sa-i povesteasca ce s-a intamplat: “Daca stiu si eu care este problema, cu siguranta te pot ajuta.” (pagina 69). Fram ii povesteste cum este hartuit de catre alti colegi, care isi bat joc de culoarea blanitei lui, de lungimea ghearelor, de faptul ca e mai plinut. Mama il invata ca parerea celorlalti poate sa conteze mai putin atunci cand el isi aminteste despre calitatile pe care le are si care l-au ajutat sa razbeasca pana acum. “A spune lucruri urate este usor pentru toata lumea. Se intampla si printre copii, si printre adulti. Mai greu este sa spui lucruri bune si frumoase, lucruri care sa bucure urechile si sufletul oamenilor.” (pagina 78). Apoi il invata sa-si tina spatele drept, umerii drepti si sa-i priveasca in ochi pe copiii care se leaga de el, sa le spuna cu fermitate ca nu ii place sa-i auda facand glume pe seama lui si sa le opreasca mana care incearca sa-l loveasca. “In unele cazuri ajuta sa transformi replica lor intr-o conversatie glumeata. De exemplu, daca maine iti vor spune din nou ca ai blana alba ca laptele, ii poti intreba: La fel de alba sau chiar mai alba?” (pagina 93). De asemenea, mama il invata ce sa isi spuna in gand, astfel incat vocea copiilor sa se faca mai putin auzita si vocea interioara sa conteze mai mult. Ca sa inteleaga mai bine puterea cuvintelor, mama ii povesteste lui Fram despre cursa broscutelor: a castigat-o broscuta care era surda, deoarece ea nu auzea rasetele si descurajarile spectatorilor de pe margine.

Micul cititor invata cum sa se apere si ce sa le spuna copiilor agresivi: “Poti fi oricat de furios doresti, dar nu ma poti lovi.” (pagina 102). In cazul in care nu reuseste sa se descurce, copilul este invatat sa ceara ajutorul fie altor colegi, fie doamnei invatatoare, daca se afla in apropiere. La final, mama ii propune lui Fram sa se gandeasca cine e cea mai curajoasa fiinta pe care o cunoaste el si sa o deseneze, apoi sa pastreze desenul in buzunar, ca sa isi aminteasca despre propriul curaj. Fram devine increzator, iar schimbarea atitudinii interioare produce si o schimbare in mediul inconjurator. Urmeaza intrebarile pentru copii. Acestea le testeaza gradul de asimilare a tehnicilor invatate. De asemenea, exista sugestii pentru parinti.
De exemplu:
(pagina 136) “Adesea parintii au de facut primul pas in ceea ce priveste comunicarea cu copilul hartuit. Pot obtine informatii pretioase prin jocurile de rol, prin desen, modelaj sau prin intrebari deschise. Sugestie: luati o bucata de plastilina. Faceti din ea o bila. Rugati copilul sa o tina in palmele sale si explicate-I ca bila reprezinta problema sa. Invitati copilul sa taie sau sa rupa bila in doua. Fiecare bucatica este mai mica decat intregul. La fel se intampla si cu greutatile pe care le inbtampinam. Atunci cand alegem sa vorbim despre problemele noastre, ele se injumatatesc.

O PRIVIRE SUBIECTIVA:

Adaptarea la cresa, la gradinita sau la scoala reprezinta perioade de tranzitie care schimba dinamica intregii familii, iar de cele mai multe ori, aceasta schimbare a rutinei este foarte solicitanta atat pentru copil, cat si pentru parinti. Mintea are nevoie de predictibilitate, iar aceasta se poate asigura printr-o descriere cat mai acurata a intregului fenomen, pe baza unui suport vizual. Cartea are la baza nenumarate vizite in multe institutii romanesti (private si de stat), in care s-a observat si s-a contribuit la procesul de adaptare, in diverse etape ale acestuia.

Inca de cand sunt bebelusi, copiii sunt expusi la situatiile conflictuale ale parintilor, preiau modelul lor de a le gestiona, insa au nevoie de ajutor pana cand li se maturizeaza suficient sistemul nervos. Hartuirea si violenta verbala si fizica sunt prezente odata cu intrarea in colectivitate. Ce pot face parintii pentru a-i ajuta pe cei mici? Lectura si jocurile de rol sunt deosebit de importante. Acestea trebuie practicate cu o constanta saptamanala, ca sa aiba efectul scontat.

APLICABILITATEA LUCRARII PENTRU DIFERITE CATEGORII DE VARSTA:

Pentru adaptarea usoara la cresa si la gradinita sunt propuse cateva jocuri menite sa imprime in subconstient ideea ca mama intotdeauna se intoarce la copil. Astfel se reduce anxietatea de separare si se previne teama de abandon. Aceste jocuri sunt descrise la pagina 123.

In ceea ce priveste fenomenul de hartuire, copiii sunt invatati cum sa isi exerseze inteligenta emotionala, prin intrebari care fac referire la text. De exemplu:

(pagina 134) “De ce crezi ca Fram ezita sa ii povesteasca mamei despre problema sa? Tie iti este usor sa ii povestesti mamei despre problemele tale sau te afli in situatia lui Fram? Se spune ca parintii sunt cei mai buni prieteni ai copiilor. Este adevarat? Ce parere ai? Argumenteaza raspunsul tau.

De asemenea, sunt propuse o multime de alte jocuri utile, care se pot realiza acasa si la scoala. De exemplu, la pagina 137 este descris un joc al mintii, in cadrul caruia elevul sa ceara de la Regele Leu mai mult curaj. Elevului i se propune sa isi inchida ochii si sa vizualizeze cum se transfera din curajul leului, o cantitate de curaj in toata fiinta sa, iar la pagina 140 este descrisa o activitate interesanta: curcubeul antibullying, cu deviza “Clasa noastra este impotriva bullyingului.

ALTE TITLURI DE REFERINTA IN DOMENIU:

1. Cu pasi mici si fericiti – autori: Ioana Omut-Cherechianu Natalia Coroiu
ISBN: 9786066335041
Autor: Ioana Omut-Cherechianu Natalia Coroiu
Editura: Diana
Colectia: ABC-ul povestilor terapeutice
An aparitie: 2016
Nr. pagini: 28
Dimensiune: 270 x 200

2. Marea mea carte despre gradinita – autor ***
ISBN:  9789737147318
Autor: ***
Editura: Aquila
Categoria:  Carti pentru copii, Povesti, Carti educative
An aparitie: 2016
Tip coperta: Brosata
Format: 205×280 mm
Nr. pagini: 160

3. Conni merge la gradinita – autori Liane Schneider, Eva Wenzel-Burger
ISBN: 9786067870466
Autori: Liane Schneider, Eva Wenzel-Burger
Editura: Casa
Categorii: Carti educative, Carti pentru copii, Povesti
Colectie: Prietena mea Conni
Anul aparitiei: 2018
Nr. pagini: 24

4. Grupa lui ciufulici – autor Lucia Muntean
ISBN: 9789737832207
Autor: Lucia Muntean
Editura: Genesis
Colectie: Cartile Lucia Muntean 2-4 ani
Categorii: Ilustrate / Benzi desenate, Carti pentru copii, Carti educative
Anul aparitiei: 2014
Nr. pagini: 40
Tip coperta: necartonata

5. Pixi Stie-Tot: stop bullying! – autor ***
ISBN: 978-606-796-052-5
Editura: Galaxia Copiilor
Colectia: Pixi, Pixi Știe-Tot,
Anul aparitiei: 2019
Nr. pagini: 32
Format: 13 x 20 cm
Tip coperta: Flexibila

6. Ai umplut galetusa azi? – autor Carol Mccloud
ISBN: 978-606-913-223-4
Autor: Carol Mccloud
Editura: Act si Politon
Anul aparitiei: 2019
Nr. pagini: 32
Format: 204×267
Tip coperta: Brosata

7. Bullies: Cum sa faci fata intimidarii? – autor Trevor Romain
COD: GAM978-973-149-434-0
Autor: Trevor Romain
Editura: Gama
Categorie: Educatie Psihologie
Anul aparitiei: 2014
Nr. pagini: 94
Format: 195X145
Tip coperta: Necartonata

REFERINTE DESPRE AUTOR:

Autoarea lucrarii, Irina Forgaciu, este psiholog clinician autonom acreditat de catre Colegiul Psihologilor din Romania, avand o experienta de peste 10 ani in domeniul relatiilor dintre copii si parinti. Are la baza o formare cognitiv-comportamentala, precum si competente in hipnoza si in programare neuro-lingvistica.