Fara mofturi la masa! Cum sa va convingeti copiii sa manance bucurosi alimente sanatoase

Structura lucrarii:

Lucrarea reprezinta un ghid practic pentru parinti si cuprinde 9 capitole si o anexa.

Importanta temei abordate:

A avea un copil este, pentru majoritatea parintilor, o binecuvantare, insa in lipsa unui manual de utilizare corecta, fiecare zi, fiecare saptamana, fiecare etapa a cresterii sale reprezinta o provocare. Odata cu inceperea diversificarii alimentatiei, apare si tendinta fireasca a adultului de a controla cantitatea si calitatea mancarii pe care o ofera copilului, astfel incat aceasta nu doar sa umple stomacelul, ci si sa hraneasca cat mai bine. Alimentatia este o conditie de baza pentru buna functionare a organismului uman, iar in tarile dezvoltate, obezitatea si alte tulburari alimentare sunt in continua crestere.

Frustrarea se instaleaza de indata ce micutul incepe sa refuze alimentele care i se ofera, parintele uitand faptul ca alimentatia este responsabilitatea copilului dotat cu instinctele necesare supravietuirii. Pentru a nu transforma bucataria intr-un camp de lupta si nici relatia parinte-copil intr-una de dominant si subordonare, este absolut necesar ca adultul sa se informeze inainte de a incepe diversificarea. Exista metode blande de evitare a stresului la masa, de confruntare cu refuzuri, mofturi, schimbari bruste in reactia copilului fata de alimente, precum si de consolidare a relatiei parinte-copil chiar in timpul mesei, astfel incat acestia sa se relaxeze si sa se apropie unii de ceilalti.

Rezumat:

A-i hrani pe copii intr-un mod cat mai sanatos, ferindu-i de tentatii daunatoare sanatatii, este o reala provocare pentru orice parinte, cu atat mai mult cu cat influentele negative inunda creierul pe toate canalele posibile: vizual, olfactiv, auditiv, kinestezic si gustativ. Rareori lucrurile decurg lin. Bebelusii (pana la varsta de 1 an) oscileaza intre curiozitate, entuziasm, refuz vehement, in functie de starea sanatatii, de cresterea dintilor, de dispozitia momentului etc. Dupa primul an de viata, majoritatea copiilor incep sa manance mai putin, sa se implice in procesul alimentatiei, dorind sa controleze mai bine fiecare detaliu (de exemplu, isi doresc sa manance singuri, sa tina in mana o anumita lingurita, sa se joace cu mancarea etc.).
“Copiii mici au un interval de atetie limitat si, pe masura ce devin tot mai mobili, s-ar putea ca mesele sa li se para activitati restrictive si sa prefere sa se ocupe cu lucruri mai incitante.” (capitolul 1, pagina 17).

Dupa ce trec “teribilii doi ani”, copiii devin mai putin reticenti in ceea ce priveste acceptarea alimentelor pe care le propune adultul. Prescolarii (3-4 ani) au tendinta de a exagera afirmatiile referitoare la preferintele alimentare. Copiii de scoala primara au un ritm al cresterii mai lent, motiv pentru care nu mai au aceeasi pofta de mancare. De asemenea, li se schimba dintii de lapte, fapt care poate fi deranjant, iar acest lucru determina preferinta pentru anumite categorii de alimente mai moi.

Este foarte important ca parintii sa fie un model pentru copii, inclusiv la capitolul alimentatiei. Cei mici au tendinta de a manca ceea ce observa ca mananca si cei din jur. Din acest motiv, in bucatarie este sa bine sa existe doar alimente sanatoase si se recomanda ca la mesele principale sa participle toti membrii familiei. “Mesele in familie dezvolta abilitati de comunicare, dezvolta bunele maniere si spiritual de intrajutorare. Daca cei mici va vad mancand cu furculita si cutitul si daca vad ca nu vorbiti cu gura plina, este foarte probabil sa faca si ei la fel. Mesele in familie ii ajuta pe copiii mai putin rabdatori sa stea pe scaun pe tot parcursul acestora. Mesele luate impreuna ajuta si la intarirea legaturilor familiale. Poate fi singurul moment al zilei care va reuneste pe toti in acceasi camera…” (capitolul 2, pagina 31)

Dincolo de toate informatiile pe care le citesc parintii, dincolo de toata stradania de a realiza o educatie alimentara cat mai corecta, intervine un alt factor, la fel de important ca si celelalte, si anume propriile tipare si scheme referitoare la mancare. De exemplu, femeile preocupate de greutatea corporala vor avea tendinta de a reduce, inconstient, aportul caloric al fetitelor. Atitudinile mostenite de la parinti vor fi transmise mai departe generatiei urmatoare, in lipsa unei constientizari care sa aiba ca finalitate respectarea dreptului copilului de a avea un control mai mare asupra propriei alimentatii.

De asemenea, lucrarea ofera solutii si planuri de actiune pentru o gama variata de probleme, cum ar fi: refuzul copiilor de a consuma legume si zece locuri in care pot fi ascunse legumele (de exemplu, pastarnacul poate fi ascuns in pireul de cartofi), mizeria la masa, excesele alimentare, refuzul copiilor de a manca alta mancare decat cea pasata si ce strategii de a introduce hrana solida, tot ce trebuie facut si nu trebuie facut in cazul in care parintii copiilor de diferite varste se confrunta cu anumite refuzuri alimentare. “Relaxati-va. Mofturile la mancare sunt trecatoare si e foarte putin probabil ca cei mici sa devina subnutriti in aceasta perioada.” (capitolul 5, pagina 123).

“Mancatul poate deveni o activitate sociala placuta, care sa-i dea copilului sentimentul de bucurie in sanul familiei. Asadar, data viitoare cand va copleseste stresul la ora mesei, intrebati-va daca puteti rezolva in vreun fel situatia. Retineti, abordarea pozitiva este antidotul pentru stres.” (capitolul 9, pagina 205).

O privire subiectiva:

Parcurgand aceasta lucrare, oricat de stresati ar fi, parintii se vor relaxa, pentru ca vor intelege ca toate momentele dificile sunt trecatoare, motivele pentru care apar diverse probleme si vor gasi solutii pentru majoritatea lor. De asemenea, informatiile reprezinta o buna sursa de inspiratie pentru o multitudine de jocuri, unele la care s-a gandit si autoarea, altele care ii vor veni in minte parintelui in timp ce citeste si se gandeste la propria situatie. La final exista o anexa foarte utila, care contine site-uri recomandate parintilor care au copii cu alergii, cu tulburari de alimentatie, cu probleme de greutate sau parintilor care doresc sa ofere un regim exclusiv vegetarian.

Aplicabilitatea lucrarii pentru diferite categorii de varsta:

Prescolari:
Mergeti la cumparaturi impreuna cu copilul dvs., explicati-i care sunt alimentele sanatoase pe care le cumparati.
Implicati copilul in pregatirea mesei (poate spala legumele, pe cele mai moi le poate taia cu un cutit special, poate adauga sare in mancare) si folositi acest prilej pentru a vorbi despre alimentele sanatoase (de exemplu, iaurul contine calciu si calciul ajuta oasele sa creasca sis a se intareasca).
Jocul “palma in culori”: pe o coala alba de hartie, trasati conturul palmei copilului si invitati-l sa coloreze fiecare degetel in functie de culoarea pe care a avut-o fructul sau leguma consumata in ziua respectiva. De exemplu, daca la gustarea de dimineata a mancat o banana, primul deget va fi colorat cu galben.

Copiii de scoala primara:
Invatati copilul despre grupele alimentare (de exemplu, painea si pastele se numesc carbohidrati si organismul are nevoie de aceste alimente pentru energie), insa implicati-l in procesul de invatare, prin jocuri. De exemplu, cand descarcati cumparaturile, rugati-l sa imparta produsele pe categorii. Astfel, se va simti util, ii va creste stima de sine si isi va consolida notiunile in memoria de lunga durata.
La cumparaturi, rugati copilul sa aleaga un fruct nou, pe care sa-l incerce impreuna cu familia sau o leguma care sa-i imbogateasca alimentatia.
Invitati copilul sa-si aleaga un nutrient (de exemplu calciu) si sa deseneze alimentele in care se gaseste acesta sau sa deseneze pentru ce parte a corpului este bun nutrientul respective (de exemplu, pentru oase sau dinti).

Alte titluri de referinta in domeniu:

1. Parinti altfel cu copii de la -1 la 10 ani. Educatie nutritionala pentru actuali si viitori parinti. Retete sanatoase si hranitoare, autor Gheorghe Mencinicopschi
“Lucrarea reprezinta esenta viziunii holistice a profesorului dr. Gheorghe mencinicopschi asupra alimentului si alimentatiei si, la fel ca toate celelalte carti ale sale, spune adevarul!”
“Deprinderile comportamentale fata de alimente se formeaza deja de la varsta de sugar! Mancatul este raspunsul natural, adecvat, la foame!”
(capitolul III, pagina 112). “Daca bebelusul va arata ca este satul, incetati sa-l mai hraniti. Acest lucru este nebanuit de important, pentru ca numai astfel ii conservati copilului senzatia naturala de satietate.” (capitolul III , pagina 114)
Produs publicat in 2013 de Coreus
Data aparitiei: noiembrie 2013
Format: 165×235
Tip coperta: brosata
Numar pagini: 287
ISBN: 978-606-93180-1-0

2. My Child Won’t Eat!: How to Enjoy Mealtimes Without Worry, autor Carlos Gonzalez
Lucrarea este impartita in 4 parti, avand in total 6 capitole si o anexa.
ISBN: 978-1-78066-005-9

3. Helping Your Child with Extreme Picky Eating: A Step-by-Step Guide for Overcoming Selective Eating, Food Aversion, and Feeding Disorders, autori K.  Rowell, J. McGlothlin, S. Evans Morris
Autorii se adreseaza parintilor cu copii dificili atunci cand este vorba despre alimentatie, parintilor stresati, satuli de lupte fara rezultate, de incercari repetate soldate cu esec. “Interactiunea dintre parinte si copil, in jurul mesei, reprezinta un moment critic.” (Introducere, pagina 5)

Titluri de carti despre educatia alimentara, care ii pot fi citite copilului:

1. Povesti pentru micutii pofticiosi, autor A. Pintea Varnava
Actiunea cartii este plasata in bucataria bunicii, un spatiu primitor, ordonat, in care fiecare lucru isi are locul si prinde viata de-a lungul a 12 povestiri cu intamplari captivante si cu o morala pentru copilasii mofturosi. Protagonistii sunt Ioana si Ionut, care invata cate ceva cu fiecare prilej in care pasesc in spatiul magic al bucatariei: “De câteva zile, Ionuţ trece printr‑o perioadă… contra verde. Refuză orice fel de mâncare care are culoarea asta şi nici măcar o urmă de verdeaţă nu a acceptat în farfurie. „Buni, scoate frunzele astea de pătrunjel din supă! Nu le vreau! Sunt verzi! Buni, nu vreau spanac şi nici salată. Nu, nici mere verzi, nici ăla roşu nu‑mi place, are o pată verde şi el!” Nimeni nu ştie de la ce a pornit şi de ce nu vrea nimic de culoare verde.” (Rafuiala cu verde, pagina 21)
Ilustrator: Dan Purice
Data publicării: 2013
Editura: Brumar
Numar de pagini: 32
ISBN: 978-973-602-895-3

2. Povestea vitaminelor, autor L. Muntean

Doctorul Arici ii explica fiului sau, Tepisor, in versuri rimate, care este rolul vitaminelor A, B, C, D si E, prin ce se aseamana si deosebesc ele de literele alfabetului, iar puiul, incantat de cunostintele tatalui, schimba impresii cu colegii de clasa: “- Vitamine vom gasi/Si-n hrana de zi cu zi: / In spanac si-n morcoviori,/In sfecla si cartofiori/ Sau in fructele gustoase/ Care-s foarte sanatoase!” (pagina 21)
Aparitie: 2011
Ediție: broșată
Nr de pagini: 40
Autor: Lucia Muntean
Ilustrator: Oana Ispir
Colectia: Cartile Lucia Muntean
Editie: 1,
Publicat: 2011
ISBN: 978-973-7832-05-4

3. Aventurile ramei Oli, autor O. Gudynn

Autoarea lucrarii promoveaza, printre altele, consumul de fructe si de legume, care este sursa sanatatii copiilor, prin intermediul lui Oli, o rama norocoasa si curajoasa.
Anul publicatiei: 2016
Ilustratii: Olga Gudynn
Grafician: Eusebiu Sarbu
Colectie: Panda
Editura: Pandora M
Format: 245×245
Tip coperta: cartonata
Numar pagini: 48
ISBN: 978-606-8780-68-9

Referinte despre autor:
Rana Conway a studiat la Universitatea din Londra, este membru al Societatii de Nutritie, fiind autorizata ca nutritionist din anul 1998 si are trei copii. A condus cateva cercetari, printre care o cercetare pe dieta femeilor gravide si alta pe efectele dietei asupra tensiunii. Si-a concentrat atentia pe problemele cauzate de lipsa fierului in organism, cautand noi metode de a depista timpuriu carentele de fier. De asemenea, preda cursuri de nutritionism studentilor la medicina si dieteticienilor, in cadrul Universitatii din Londra.

Date tehnice:
Titlu: Fara mofturi la masa! Cum sa va convingeti copiii sa manance bucurosi alimente sanatoase
Autor: Dr. R. Conway
Număr pagini: 216
Tehnoredactor: Dragos Dumitrescu
Traducător: Liliana Andronache
Editie: brosata
Editura: Curtea Veche
Colecție: Familia la Curtea Veche
Anul apariției: 2011
Format: 13 × 20 cm
Titlu original: Meals Without Tears: How to Get Your Child to Eat Healthily and Happily
Copertă: Griffon and Swans (www.griffon.ro)
ISBN: 978-606-588-126-6

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *