Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice

Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice

Structura lucrarii:

Lucrarea este impartita in 16 capitole si un glosar de simboluri prezente in povesti. Prima parte initiaza cititorul in fascinanta lume a limbajului simbolic, a doua parte prezinta povestile propriu-zise insotite de explicatii psihologice, iar cea de-a treia parte este un ghid pentru cititorul care intentioneaza sa creeze o poveste pentru propriul copil.

Importanta temei abordate:

Scopul povestilor terapeutice este de a reincadra o problema de viata intr-o maniera simbolica, astfel incat sa i se adreseze mai mult subconstientului. Ele ajuta cititorul sa gaseasca solutii la probleme si sa-si largeasca sau sa-si schimbe perspectiva. Simbolurile se adreseaza direct sufletului si functioneaza atat la copii, cat si la adulti. Este se dovedesc a fi deosebit de utile atunci cand problemele celor mici sunt de natura emotionala si sunt greu de transpus in cuvinte (frici, ingrijorari, cosmaruri).
Povestile terapeutice pot fi folosite cu succes in gradinite si in scoli, fiind citite de catre cadrele didactice, acasa, fiind citite de catre parinti si in cabinetul psihologului, deoarece nu necesita nicio pregatire. De asemenea, ele nu prezinta contraindicatii.

Rezumat:

Dupa cum afirma autoarea insasi, miza acestor povesti terapeutice este: “cum sa ne indreptam spre copil si sa-i inapoiem ceea ce el nu poate exprima in cuvinte, respectandu-i libertataea de a accepta sau nu ceea ce i se propune?” (Introducere, pagina 9).
Concret, situatia dificila pe care o intampina copilul este transpusa intr-o metafora, prin intermediul povestii, iar continutul este incarcat de simboluri care sunt perceput si la nivel subconstient.

Lucrarea contine urmatoarele povesti:


Vaporul micutului marinar
si Micul tigru si ceasornicarul viselor, ambele pentru probleme legate de somn. Autoarea lucrarii porneste de la premisa ca a-i oferi copilului posibilitatea de a se legana inconstient in timpul somnului, faciliteaza ritualul de adormire.
“A fost odata ca niciodata un micut marinar care locuia in partea de sus a unei faleze. Noaptea, fiindca ii era greu sa adoarma, privea pe fereastra vapoarele care plateau pe valuri.” (capitolul 1, pagina 25).
Capitanul si meduzele si Pitigoiul echilibrist, in cazul despartirii parintilor. Despartirile parintilor pot avea o sumedenie de motive si pot decurge intr-o multime de feluri (de exemplu, pot fi conflictuale, pasnice, dure si transante etc.). Modul in care sunt resimtite de catre copii este, de asemenea, diferit. Indiferent de situatie, impactul unei separari nu este unul fericit.
“Uneori, furtuna era asa de puternica incat vreun vapor naufragia. Toata lumea stia ca asa ceva i se putea intampla oricaruia dintre ei, ceea ce-i facea sa sarbatoreasca in fiecare zi bucuria de a fi impreuna.” (capitolul 2, pagina 49)
Florent si toba, pentru stilurile diferite ale parintilor de a impune limite copiilor. “A fost odata ca niciodata un baietel care vroia sa cante la toba, dar mama lui nici nu vroia sa auda. Ea pusese toba in fundul unui dulap negru care-i inspira teama lui Florent.” (capitolul 3, pagina 65). Povestea este structurata in jurul relatiei dintre un tata si fiul sau, in timp ce mama se afla la serviciu.
Calatoria lui Louis Glisse si Un copac atat de mare, pentru adoptie. Abandonul parintilor, indiferent de varsta copilului, reprezinta o trauma majora, cel mai adesea nerezolvata de-a lungul unei vieti. Pentru unii copii, adoptia constituie o solutie. Pentru majoritatea, adoptia ramane un vis. “A fost odata ca niciodata un baietel pe nume Louis Glisse. El trebuia sa fuga din tara sa, unde era razboi, si sa porneasca pe drumul noii sale vieti. Lui Louis Glisse ii placea foarte mult sa faca lumea sa rada.” (capitolul 4, pagina 85). Mesajul povestii pentru fiinta plapanda este unul optimist, de a-si continua drumul, de a observa noile oportunitati care i se prezinta si de a se adapta la ceea ce viata ii scoate inainte.
Moa, faruria si lingura ei, o poveste care se adreseaza copiilor mici (cu varsta de aproximativ 2-3 ani), pe cale sa dobandeasca controlul sfincterelor: “A fost odata, cu mult timp in urma, o padure mare si frumoasa si, in mijlocul acestei paduri, un izvor straniu. Din acest izvor tasnea Moa, foarte vesel.” (capitolul 5, pagina 100).
“Borcanul spart”, pentru probleme de excludere. Copilul respins sau abuzat are nevoie de povesti care sa rezume chinul sufletesc prin care a trecut si, totodata, sa aduca speranta si sa dea curaj. “A fost odata ca niciodata un mic peste rosu care nu avea decat o dorinta: sa gaseasca pe cineva care sa se ocupe de el. Statea in borcanul sau privind in jurul lui pentru a vedea cui ii putea cere asa ceva.” (capitolul 6, pagina 107)
Muntele alb, pentru familiile biculturale. Diferentele culturale dintre parinti, neglijabile la inceputul relatiei, ulterior pot sa creeze tensiuni in familie, pe care copilul sa le resimta zi de zi si sa le manifeste sub forma tulburarilor de comportament. Adevarul unuia dintre parinti nu este si adevarul celuilalt. “A fost odata ca niciodata un baietel pe care il chema Zaletto. Zaletto locuia intr-o vale adanca dintr-un sat unde oamenii nu radeau niciodata. Probabil ca asta se intampla din cauza cetii care plutea deasupra acestui sat, indiferent de anotimp.” (capitolul 7, pagina 114).
Cuibul stramb, o poveste pentru copiii frustrati. Atunci cand parintii subestimeaza capacitatile cognitive ale copilului, frustrarea se instaleaza repede. Acesta devine iritabil, nemultumit si cu o stima de sine scazuta. “A fost odata ca niciodata o mica pasare care si-ar fi dorit un cuib placut si moale. Cuibul ei era prost construit, crengutele o intepau si multa lume o impingea.” (capitolul 8, pagina 126) Mica pasare, personajul principal al povestii, incearca sa o faca pe mama-zana sa inteleaga cateva dintre nevoile fundamentale ale puilor.
Satenii invizibili si Colina vulpii, pentru dificultatile scolare. Povestea incepe cu imaginea unui copil aflat singur in barca sa, navigand pe un fluviu intins si are ca obiectiv scoaterea din izolare a acestuia, intrucat orice fiinta umana, cat de mica, tanjeste spre un grup primitor, de la care sa primeasca intelegere si acceptare.

Alte povesti interesante:

Porcusorul care stia tot, pentru regresul copiilor.
Crabul urias si Pajul si printesa, in cazul familiei recompuse.
Grota cu doua capete, pentru abordarea mortii.
Batistuta, pentru abuzuri.
Toate povestile sunt insotite de o explicatie amanuntita, astfel incat parintele sa poata intelege rolul fiecarui simbol si al fiecarei fraze.
Capitolul 15 ajuta cititorii-parinti sa isi creeze propria poveste, dupa imaginatia lor, pe baza unor intrebari ajutatoare despre: erou, cautarile eroului, punctul de plecare, timpul in care se desfasoara actiunea, actiunea si incheierea.

O privire subiectiva:

Povestile terapeutice (numite si povesti vindecatoare) nu sunt simple povesti menite sa imbogateasca experienta de cunoastere a unui copil. Ele sunt create in asa fel incat sa transmita un mesaj subtil. Este foarte important ca povestea sa fie bine aleasa, in functie de problema cu care se confrunta copilul intr-o anumita etapa a vietii sale. In cabinet folosesc adesea povestile terapeutice ca metoda de a pune copilul in contact cu propriile nevoi neimplinite. El stie, la nivel implicit, ce anume sa ia din poveste si, odata procesate informatiile, sa le aplice in viata de zi cu zi.
Lucrarea de fata poate fi complicata pentru parintii cu copii prea mici. Pentru varsta de 2-3 ani, ele trebuie simplificate, astfel incat copilul sa nu isi piarda rabdarea, mai ales avand in vedere ca ele nu sunt insotite de imagini.

Aplicabilitatea lucrarii pentru diferite categorii de varsta:

Discutati cu copilul despre povestea citita si propuneti-i sa realizeze un desen. Desenul scoate in evidenta ceea ce a contat cu adevarat pentru copil. Nu acordati importanta laturii estetice a desenului, nu-i cereti copilului sa se straduiasca (este foarte important sa realizeze un desen spontan). Dupa ce desenul este gata, rugati copilul sa vi-l descrie. Dvs.exersati rolul de ascultator, ar fi preferabil sa interveniti cat mai putin, ca sa-i permiteti copilului sa se exprime liber.
Aprofundati povestile cu ajutorul intrebarilor. Puneti accent pe emotiile personajelor principale, pentru a-l ajuta pe copil sa-si dezvolte vocabularul in aceasta directie.

Alte titluri de referinta in domeniu:
1. Basme terapeutice pentru copii, adolescenti si parinti – autor S. Filipoi
Lucrarea evita firul linear al unei gandiri logice, utilizand numeroase metafore accesibile cititorului, pentru a-l scoate din blocajul sau si a-l duce mai departe. Problema este transformata, pe nesimtite, intr-o oportunitate, iar cititorul este scos din spatial sau limitative, largindui-se orizontul.
Cod: ASR978-606-8244-56-3
An aparitie: 2012
Autor: Sempronia Filipoi
Categoria: Psihologie, psihanaliza, logica
Colectie: Psihologie si viata 
Editie: a II – a
Editura: ASOCIATIA DE STIINTE COGNITIVE DIN ROMANIA 
Format: 15/21 cm
Nr. pagini: 210

2. Povesti pentru inima si suflet – autor M. Konkoly
Lucrarea cuprinde 57 de povesti si abordeaza o serie intreaga de probleme emotionale, cum ar fi frica de abandon, doliu, tristete profunda, singuratate, timiditate, stres portraumatic, dependenta de televizor etc. Personajul principal al acestei lucrari este Nati, o fetita care porneste cu timiditate si neincredere intr-o aventura de vacant. Drumul ei este urmarit de micutii cititori cu mult interes.
Cod: AQU978-9-7371469-4-6
An aparitie: 2015
Autor: Mariana Konkoly
Categoria: Literatura Universala
Editie: Cartonata
Editura: AQUILA 93 
Format: 21×29
Nr. pagini: 128

3. Magie pentru suflet, povesti terapeutice – autor M. Konkoly
Editura: Aquila 
Anul aparitiei: 2013 
Nr. pagini: 80 pagini 
Tip coperta: tare 
ISBN: 9789737146472 
Categorii: Carti pentru copii 
Lucrarea contine 27 de povesti pline de culoare si imaginatie, care abordeaza teme precum acceptarea neconditionata, responsabilitatea si ingrijirea bunurilor, relatia dintre frati, prietenii imaginary, recunoasterea greselilor, egoism, perseverenta, amanarea orei de culcare, dificultati de integrare etc.)

4. Povesti terapeutice, partea V (povesti pentru adolescenti si adulti) – autor Dr. N. Davis
Lucrarea contine 24 de povesti terapeutice. Acestea se adreseaza persoanelor care s-au simtit neglijate, care nu au incredere in oameni, care tind sa manifeste comportamente autodistructive, care sunt implicate in relatii toxice, abuzive etc.

Referinte despre autor:
Autoarea lucrarii, Anne Floret, este psiholog clinician la universitatea din Paris şi psihoterapeut cu indelungata experienta (aproape 35 de ani) in domeniul relatiilor dintre copii si parinti. Are la baza o formare psihanalitica, precum si competente in hipnoza eriksoniana si in terapie de relaxare.

Date tehnice:
Titlu: Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice
Autor: A. Floret
Număr pagini: 224
Tehnoredactor: Puiu Enache
Traducător: Coman Anca
Editie: brosata
Editura: Orizonturi 
Colecție: Educatie Psihologie
Anul apariției: 2015
Format:
Titlu original: Creer des contes pour son enfant
Copertă:

ISBN: 978-973-736-291-9

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *