Ateliere de dezvoltare personala pentru elevii clasei pregatitoare

“Lectiile emotionale din copilarie pot avea un impact profund asupra temperamentului, fie
amplificand, fie temperand o predispozitie innascuta.” (Goleman, 2001)

In cadrul acestor ateliere, copilul mic invata sa se descopere pe sine si sa isi antreneze inteligenta emotionala exclusiv prin joaca semi-structurata, desen, modelaj, joc de rol si teatru improvizat.

Elevii isi vor descoperi resursele personale care ii ajuta sa faca depaseasca numeroasele provocari cotidiene, care apar atat in familie, cat si la scoala.

Scopul final, cu impact pe termen scurt, mediu si lung, este facilitarea accesului fiecarui copil la un viitor implinit, adaptat si echilibrat.

Psiholog coordonator: Forgaciu Irina Ioana

Programul este sustinut de catre un psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din Romania in anul 2009 (cod personal 07512), avand experienta teoretica si practica in lucrul cu copiii.

Frecventa: 1 sedinta/saptamana

Durata: pe parcursul intregului an academic (incepand din luna septembrie 2019 si pana in luna iunie 2020).

Locatie: in scoala care gazduieste atelierele, in timpul programului de semi-internat (intervalul orar 13-16, in functie de solicitarea cadrelor didactice si ale parintilor).

Ce vor realiza, concret, de-a lungul primului an scolar:

Cultivarea sentimentului unitatii si al apartenentei la un grup frumos (optimizarea relatiilor interpersonale, preventia fenomenului de bullying) – jocuri prin care sa se apropie unii de altii, sa isi inteleaga emotiile si nevoile de baza.

Impactul propriului comportment asupra celorlalti. Gestionarea conflictelor cu colegii si cu adultii intr-un mod sanatos si dezirabil.

Exprimarea nevoilor astfel incat ele sa poata fi intelese atat de catre copii de aceeasi varsta, cat si de adulti.

Comunicare asertiva si cooperare in grup.

Constientizarea resurselor proprii si ale grupului, descopirea de noi resurse pe care si le pot antrena.

Dezvoltarea autocontrolului – jocuri prin care sa constientizeze emotiile puternice si sa le stapaneasca.

Deprinderi de securitate personala.

Cresterea increderii in sine pentru a depasi mai usor momentele inevitabile de esec.

Cultivarea sentimentului de incredere in sine.

Recunoasterea emotiilor altor copii (empatie).

Depasirea unor temeri (frici) specifice varstei.

Cateva exemple de experimente, activitati, jocuri si povesti cu talc si metafore:

Vulcanul emotional – experiment cu otet si bicarbonat de sodiu alimentar, pentru intelegerea felului in care situatiile de viata se intalnesc cu anumite ganduri de-ale noastre si izbucnesc emotii neasteptate.

Inima mea – desen individual in care sunt cuprinse emotiile de baza.

Sunt unic si special – activitate de grup, copiii sunt invitati sa gaseasca motive pentru care se simt unici si speciali. Cresterea stimei de sine si cunoasterea aprofundata a celorlalti copii.

Lectura “Samanta de morcov” – copiii asculta o poveste scurta, apoi sunt invitati sa isi sadeasca propriile dorinte referitoare la calitati si sa gaseasca solutii pentru a avea grija ca acestea sa se realizeze (pas cu pas). De exemplu, daca si-ar dori mai multa rabdare, vor numara pana la 5 inainte de a reactiona in momente dificile sau vor inspira adanc de 3 ori etc.

Lectura “Fetita care coloreaza visele” – urmata de un experiment cu bomboane negre (frici) si culori lichide, in care copiii isi vor transforma una sau mai multe frici, astfel incat acestea sa isi piarda intensitatea si semnificatia.

Comoara mea – joc cu elemente din teatrul improvizat.

Harta emotiilor trasata pe omul de zapada.

Inventarul emotii-ganduri-nevoi, pe intelesul celor mici – legatura dintre situatiile de viata, ganduri, nevoi neimplinite si emotii.

Date de contact psiholog Irina Forgaciu:
Telefon 0742 403 983, email: irina.forgaciu@gmail.com. Alte detalii gasiti navigand pe site.

Resursa valoroasa:
http://www.isjiasi.ro/documente/RED/special/GHID%20CLASA%20PREGATITOARE_99%20%20%20ACTIVITATI.pdf

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *